Synchro-Power®
Uzavřené řemeny Synchro-Power® vzniknou nařezáním požadovaných šířek z rukávů, které jsou vyrobeny z termosetického polyuretanu na válcových formách.
Tažná vrstva je pás tvořený navinutím lanka z oceli nebo Kevlaru na povrch formy. Pevnost v tahu řemenu má plnou hodnotu po celém obvodu. Vyrábějí se odstupňované délky do 1800 mm, podle typu ozubení.
Tyto řemeny se hodí zejména pro přenos výkonu při otáčivém pohybu. Širší řemeny se používají i pro dopravní aplikace s vysokými nároky na pevnost v tahu.
Šířka řemenů T2.5 je do 200 mm.
Šířka řemenů T5 , AT5, T10, AT10 je do 400 mm.
Dimenzování řemenových převodů více
Při návrhu se vychází z obvodového zatížení převodu Te a z předpětí řemenu Ti v nezatíženém stavu. Obvodové zatížení je součet zrychlujících sil, odporů brzdících řemen podél obvodu a momentu odebíraného poháněným strojem. Předpětí zajistí, že odlehčená větev řemenu se při přenosu mechanického momentu neprověsí a že zuby řemenu nenaběhnou na zuby řemenic. Osvědčené předpětí je takové, které během zatížení zajistí tah v odlehčené větvi Ti - (Te/2) = 10 – 30% obvodového zatížení Te.
Převod mezi dvěma řemenicemi
U převodů mezi dvěma řemenicemi se stejně dlouhými větvemi je toto osvědčené předpětí Ti = 60 - 80% Te v obou větvích nezatíženého převodu. Po vzniku obvodového zatížení tah v odlehčené větvi zmenší na Ti - (Te/2) = 10 - 30% obvodového zatížení Te. V napnuté větvi se tah zvětší na Ti + (Te/2) = 110 - 130% Te. Důvodem je pružnost řemenu. Zatížená větev se pružně prodlouží a o tutéž délku se odlehčená větev zkrátí. Velikost předpětí se měří na nezatíženém převodu vhodným přístrojem, nejlépe Gatesovým elektronickým Sonikem.
Řemeny a pásy pro dopravní aplikace se často navrhují podle velikosti dopravovaných předmětů a prostorových podmínek stroje. Převod je silně předimenzovaný a výpočet podle zatížení se neprovádí. Předpětí se v tom případě stanoví na 30% přípustného obvodového tahu řemenu. Předpětí pro dopravní aplikace se známým zatížením Te se doporučuje 45 - 55% Te.
Převod lineárního pohybu
Předpětí pro převod lineárního pohybu se známým zatížením Te se doporučuje Ti volit 100 - 120% Te, pro řemeny AT až 200% Te. Vyšší předpětí řemenů pro lineární pohyb zajistí tah v odlehčené větvi i v případě, že je krátká vzhledem k zatížené větvi. Délka obou větví se mění podle polohy vozíku podél vedení. Větví se zde rozumí část délky řemenu se stejným tahem. Pro určení nejvyššího tahu v zatížené větvi je nutno uvažovat případ, že zatížená větev je velmi krátká oproti nezatížené větvi. Krátká zatížená část řemenu se zatížením téměř neprodlouží. Nezatížená část se nezkrátí a její předpětí se nezmenší. Na posouvaný předmět působí z jedné strany síla předpětí a z druhé strany síla předpětí Ti zvětšená o obvodové zatížení Te.
V zatížené větvi mezi se při přenosu momentu nebo síly obvodová síla sčítá s předpětím, Tmax = Ti + Te, v odlehčené větvi se od předpětí odčítá Tmin = Ti - Te. Rozhodující pro dimenzování řemenu je největší celková síla v zatížené větvi. Pro převod zvolíme tvar ozubení, velikost rozteče a šířku řemenu tak, aby celková síla Tmax v zatížené větvi převodu nepřekročila katalogový přípustný tah řemenu.
Přípustný tah řemenu odvozený od pevnosti zubů platí pro záběr alespoň 15 zubů v drážkách řemenice. Pro menší počet zubů se použije opravný součinitel. Přípustný tah řemenu odvozený od pevnosti tažné vrstvy se uvádí jednak pro řemen bez svaru a jednak se svařenými konci.
Pro aplikace na výtazích je zapotřebí podstatně vyšší pevnost tažné vrstvy, která nese váhu klece a protizávaží, než pevnost zubů, které přenášejí jenom rozdíl váhy klece a protizávaží. Uplatní se pak tažná vrstva se zvýšenou pevností
Výpočty
Výpočty převodů s řemeny typu S s ozubením T se provádějí programem Designflex, který je ke stažení dole v části "Soubory ke stažení" - Software.
zavřít detail
Porovnání nosnosti řemenů
Typ ozubení |
T2.5 |
T5 |
T5 DL |
AT5 |
T10 |
T10 DL |
AT10 |
Přípustný tah na tažnou vrstvu řemenu N/25mm |
270 |
800 |
800 |
1510 |
1820 |
1820 |
2490 |
Přípustný tah na 15 zubů v záběru N/25mm |
270 |
890 |
890 |
1290 |
1690 |
1690 |
2580 |
Vysvětlivky:
Ozubení řemenů s písmeny DL v označení je na obou stranách řemenu.
Profily
Pro přesné řízení polohy se hodí profily AT.
Profily T jsou dobře ohebné, velmi často se používají, ale zuby mají velkou vůli v drážkách řemenic a přenos polohy není přesný.
Objednací kódy
Metrické rozteče 100 T10 DL 600 S více
100 šířka 100 mm
T10 profil, T10 DL s oboustranným ozubením
600 délka 600 mm
S uzavřený řemen typu S
zavřít detail
Aplikace
Pro převody s přenosem výkonu. V rozsahu vyráběných délek.
Odkazy
Soubory ke stažení
(01.09.10)
Bublina (gates) Velké řemenové pohony
Vydavatel: Technický týdeník
Výrobci: Gates
(06.05.10)
Příběh firmy UZIMEX PRAHA, spol. s r.o.
Čtvrtý díl seriálu Vyprávějte příběh své firmy je věnován firmě UZIMEX PRAHA, spol. s r. o., která je čtenářům Automy známa hlavně jako dodavatel motorků Maxon, jež se osvědčily mimo jiné ve vesmírných misích na Mars. Vyprávění jednatele firmy Romana Kříčka doplňoval svými postřehy jeho syn Roman Kříček mladší, zodpovědný za logistiku a finanční řízení firmy.
Vydavatel: Automa
Výrobci: Sopap
, Gates
, StS Coupling
, Nippon bearing
, Agilent technologies
, Raytec system ag
, DIAVITE AG
, UZIMEX PRAHA
K řadě nejsou žádné soubory.
(02.04.12)
Software firmy Gates pro výpočet vhodného řemenu do navrhované aplikace.
Výrobci: Gates
K řadě nejsou žádné soubory.
Související novinky
(06.02.17)
Plně bezúdržbový klínový řemen Quad-Power® 4 eliminuje odstávky za účelem nového napnutí. Umožňuje kompaktní konstrukci pohonu s úsporou hmotnosti i ceny pohonu. Materiál řemenů Quad-Power® 4 odolává teplotám od -50 do + 130°C.… více
(08.01.08)
Výrobce GATES vydal novou verzi Design Flex softwaru pro návrh řemenových pohonů. Nová verze programu je přístupná také ve variantě webové aplikace Design Flex® Pro™ WEB, kterou není třeba instalovat na PC jako standardní verzi Design…… více